vrijdag 15 februari 2013

Delightfull Wednesday: De allerbeste hartige taart met een vleugje zoet

Soms heb je van die recepten waarbij het er allemaal zo simpel uitziet maar de smaak explosief is. Dat is ook zo met deze taart. Het is hier in huis een absolute hit en zorgt ervoor dat mijn mannen mij de allerbeste vinden.
Ik moet eerlijk bekennen het is wel even wat werk. Maar het is het dubbel en dwars waard. Helaas heb ik het niet zelf bedacht. Ik heb hem van Caroline


Wat heb je nodig:
Voor 4 personen
  • 200 gram cherrytomaatjes
  • olijfolie
  • zout en peper
  • 500 gram krieltjes in de schil, schoongemaakt
  • 1 grote (rode) ui, in dunne ringen
  • 40 gram fijne kristalsuiker
  • 1 eetlepel water
  • blaadjes van 6 takjes verse tijm
  • 150 gram harde geitenkaas, in plakjes
  • 200 gram of 4 plakjes bladerdeeg, dun uitgerold. Ik heb croissantdeeg gebruikt.
  • quiche- of lage taartvorm van 22 cm Ø
  • bakpapier

Zo maak je 'm:
Verwarm de oven voor op 130 °C.  Je begint met de cherrytomtaatjes, halveer ze en doer er wat zout peper en olijfolie bij. Leg ze op de bakplaat en bak ze voor 45-60 minuten.

Kook ondertussen de krieltjes 10-15 minuten in kokend water met zout en snijd deze inplakken. Ik had geen krieltjes dus heb ik gewone aardappelen gebruikt en deze later in kleinere plakken gesneden.
 
Doe de suiker en 1 (kleine) eetlepel water in een pan met dikke bodem en zet deze op een matig tot hoog vuur. Het suikermengsel zal gaan bubbelen en verandert langzaam in een helder stroopje. Vervolgens zal het mengsel geleidelijk op bepaalde plekken (meestal vanaf de zijkant) lichtbruin kleuren. Schud de pan voorzichtig (niet roeren!) zodat het mengsel een egale kleur krijgt. Als de karamel middenbruin is, giet je 'm snel maar voorzichtig in de taartbodem; beweeg de taartvorm heen en weer zodat je de karamel gelijkmatig over de bodem kunt verdelen. Strooi de tijmblaadjes over de karamel. Ik heb dit echt drie keer moeten doen voordat het goed ging eenmaal bruin (yammy) gaat het snel naar zwart (yukkie)

Fruit de ui in een beetje olijfolie.  Leg de aardappelplakjes, met de gesneden kant naar beneden, dicht tegen elkaar aan op de bodem van de vorm. Vul de open plekken met de tomaatjes en ui. Bestrooi royaal met zout en peper en verdeel er gelijkmatig de geitenkaas over.

Snijd een cirkel uit het bladerdeeg die qua doorsnede 3 cm groter is dan de taartvorm. Leg de deeglap over de taartvulling en stop het deeg tussen de aardappeltjes en de rand goed in. Prik het deeg gelijkmatig in met een vork.

Bak de taart 25 minuten in de voorverwarmde de oven (200 °C) , verlaag de temperatuur dan naar 180 °C en bak de taart in nog zo'n 15 minuten gaar. Haal de taart uit de oven en laat 'm 2 minuten staan. Leg een groot bord op de taart, keer de boel snel om en haal voorzichtig de vorm eraf.

Serveer de taart heet of warm. Lekker met 'n groene salade erbij!

Eet smakelijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten